Tuesday 3 June 2014

Kepentingan Selenium Untuk Menentang Kanser

Kepentingan Selenium Untuk Menentang Kanser


Mungkin jarang antara kita yang pernah mendengar tentang selenium. Ia adalah trace mineral yang amat penting untuk kesihatan. Selenium membantu dalam mencegah kanser.
Di dalam tubuh kita, selenium adalah komponen dalam sejenis enzim yang dipanggil glutathion peroxidase. Enzim ini wujud dalam cecair di dalam dan sekeliling sel dalam tubuh kita. Tugasnya ialah menjaga sel dari dirosakkan oleh oksigen tak lengkap (radikal bebas) yang boleh menjadi punca kanser.
Selenium bekerja bersama-sama dengan Vitamin E yang terletak di dalam selaput sel untuk mempertahankan sel dan tisu badan kita daripada dimusnahkan.
vita E complec shakleeAtas sebab itulah vita-E complex Shaklee (400IU) yang diperbuat daripada sumber semulajadi diperhebat dengan 10mcg selenium bagi melengkapkan fungsi vitamin E. Selenium, perlu diambil dalam kuantiti yang sedikit, namun tidak ada general rule tentang pengambilan selenium. Selenium tidak boleh diambil melebihi 100mcg sehari kerana ia boleh menjadi toksin dalam tubuh. Walau bagaimanapun, setakat ini belum ada laporan tentang keracunan selenium di kalangan manusia, namun kesan selenium berlebihan boleh menyebabkan keguguran rambut dan kuku serta masalah terhadap sistem saraf.
Selenium boleh diambil secara semulajadi dengan memakan makanan laut, organ lembu dan bijirin penuh. Namun masalah tanah pertanian yang mengalami masalah kekurangan nutrisi (dalam tanah) menyebabkan kandungan selenium dalam tumbuhan adalah berbeza-beza. Manakala buah-buahan dan sayuran hanya mengandungi sedikit saja selenium.
Menurut kajian, penduduk di kawasan yang mempunyai tahap selenium yang tinggi dalam air minuman mereka, menjalani hidup yang lebih sihat dengan low cancer rate dilaporkan. Manakala penduduk di kawasan yang mengalami kekurangan selenium, lebih terdedah kepada risiko kanser.
Jadi, pilihlah makanan anda.
Dapatkan Vita-E Complex lengkap dengan selenium.
Credit: Here

BERMINAT??



Share:

0 comments:

Post a Comment

DOA MAKAN UBAT MOHON DISEMBUHKAN
"Dengan nama Allah Tuhan yang menyembuhkan. Dengan nama Allah Tuhan yang mencukupkan. Dengan nama Allah Tuhan yang memaafkan. Dengan nama Allah Tuhan yang tidak dimudaratkan oleh segala sesuatu, baik di bumi mahupun di langit dan Ia maha mendengar dan maha mengetahui."